Trender Reiseliv 2016

Trender innen reiseliv i sikte

Reiseliv og turisme er i stadig endring og endringene kommer raskere enn noen gang. Gamle sannheter er kanskje ikke like aktuelle. For et raskt innblikk har vi satt sammen en liten oversikt over tall og statistikk som er gjeldende akkurat nå. Som dere vil se er reiseliv og turisme en god plass å være akkurat nå og i lang tid fremover.

Reiseliv en milliard industri

Forvent: Store endringer i turer og aktiviteter i år. Her er det mye penger å tjene.

Booking:

Viktig for leverandører å ha fokus på prisingen. Hvordan få kunden til å gjøre en bestilling. Rabatt for tidlig bestilling? Rabatt for restplasser eller for å fylle opp?

  • 30% av Milleniumsgenerasjonen tror prisene vil stige jo lengre man venter med bestilling av en reise.
  • Men fremdeles gjør 19% av forbrukerne sin bestilling under en uke for avreise, og det forventes en enda høyere andel av Milleniumsgenerasjonen vil gjøre det samme. adi-2016-travel-report
  • 59% av reiserelaterte søk kommer fra de mellom 35-64 år.

Bruk tid på å gjøre deg kjent med bookingmønstre til dine kunder!

Et år for å oppleve noe helt nytt!

Så alle som selger opplevelser i uberørt norsk natur, kjenn deres besøkelsestid!

Fordi vi fortjener det!

Årets turistkunder ønsker spesielle opplevelser, god service og ting som gir merverdi og som skiller seg fra dine konkurrenter.

Ikke glem ditt rykte online!

Ditt rykte på nett og spesielt hos TripAdvisor er veldig viktig. Så det å legge ned litt ekstra for å bligjøre dine kunder kan være svært verdifullt.

Online booking – Viktigere enn noen gang!

Mens det er en stor økning i booking online, sitter enda mange leverandører på gamle løsninger for bestilling. Nå er tiden inne for å gjøre noe med det. Det er mange gode løsninger for online booking.

Mobil er kommer for å bli!

Reiselivsbedrifter bør følge med å legge til rette for responsive løsninger for sin online booking.

Ikke glem av sosiale medier!

  • 2,5 milliarder brukere av sosiale medier innen 2018
  • Sosial medier er mer en Facebook, det er 44% mer sannsynlig at man finner en ny reiselivsbedrift på Twitter en gjennomsnittet av sosiale medier.
  • 97% av milleniumsgenerasjonen sier de deler bilder når de er på reise, spesielt på Facebook, Instagram, Whatsapp og Snapchat.
  • Streaming av video vil stå for 2/3 av all internettrafikk innen 2017.
  • YouTube når langt flere brukere i alderen 18-35 enn tradisjonelle tv-kanaler. 70% av GenZ ser to timer YouTube hver dag.

Vi vet at sosiale medier er viktige, men vi må følge med de raske endringene. Video kommer for fullt. De unge velger bilder og video foran tekst. SnapChat og Instagram foran Facebook og Twitter.

Milleniumsgenerasjonen har lite penger men mye tid!

  • Millenniumsgenerasjonen (fra 15-29 år) utgjorde 23% av alle internasjonale reisende i 2015.
  • Unge reisende har ofte mindre penger men mer tid. Noe som betyr at de kan være lengre på farten enn andre turister. På grunn av dette ender de likevel opp med å bruke mer penger enn gjennomsnittet.
  • Denne generasjonen er mindre opptatt av materielle ting og mer opptatt av opplevelser. 3 av 4 vil heller bruke sine penger på spennende opplevelser enn nye fysiske ting. (Harris/Eventbrite, 2014)

Denne gruppen er allerede på plass i markedet. De er mer opptatt av spennende opplevelser enn noen før dem noen gang har vært.

Nå er det på tide å begynne å tenke på generasjon Z! 

  • Gen Z(født mellom 1995 og 2010) vil være mer konservative når det kommer til pengebruk, men samtidig ikke redd for å bruke penger på reiser som kan forbedre deres syn og forståelse av verden. 60% ønsker å forandre verden, mot 39% av millenniumsgenerasjonen. 
  • 8 sekunder bruker de på å ny informasjon, se, forstå og så videre til neste spennende ting som dukker opp. Langt minder enn tidligere generasjoner. Markedsføring mot disse vil derfor kreve mer bilder/video enn tekst. (Skift Megatrends Defining Travel in 2016)
  • De foretrekker raske sosiale medier som SnapChat og Instagram fremfor Facebook og Twitter.
  • De ser dobbelt så mange videoer på mobil enn andre generasjoner. 70% ser to timer YouTube per dag.

Gen Z er fremdeles unge men snart er de ute i markedet. De er tilpasset de raske endringene vi opplever i dag og konsumerer informasjon raskere enn noen andre tidligere har gjort. De tenker globalt og har et sterkt ønske om å forandre verden.

 

Flere fra blogg